Slim omgaan met alcoholgebruik in je sportclub

Slim omgaan met alcoholgebruik in je sportclub

De Stad Leuven en de Leuvense horeca starten met een bewustwordingscampagne rond het verantwoord en veilig omgaan met alcohol. De campagne bespreekt onder andere manieren waarop schenkers van alcohol het alcoholgebruik in hun café of restaurant of kantine op een slimme en veilige manier kunnen beïnvloeden. De campagne maakt deel uit van Lazarus, een ambitieus project waarin de stad Leuven en AB Inbev, samen met heel wat andere Leuvense partners, de krachten bundelen om het schadelijk drankgebruik in de stad aan te pakken. De campagne vindt plaats in het unieke belevingscentrum Health House te Heverlee.

Een klant die een pintje te veel op heeft en luid begint te praten tegen de barvrouw, leunend over de toog en daarmee de anderhalve meter regel niet meer respecterend. Een andere klant die net iets te diep in het glas heeft gekeken, te vaak naar het toilet moet en zich daarbij niet langer houdt aan de hygiënemaatregelen. Het zijn maar enkele voorbeelden van hoe het drinkgedrag alle inspanningen om de vele coronamaatregelen na te leven, teniet kunnen doen.

Safe is smart

De partners van het Lazarusproject ontwikkelden sessies rond verstandig schenken en gebruiken van alcohol. In maart zouden deze sessies van start gaan, maar de lockdown naar aanleiding van het coronavirus stak hier stokken in de wielen. Alle partners van het Lazarusproject willen de Leuvense horeca en het verenigingsleven in deze moeilijke tijden ondersteunen. Daarom werd er snel geschakeld en werden de bestaande sessies aangepast aan de nieuwe corona maatregelen. We willen immers een duurzaam veilige omgeving creëren waar ook consumenten van alcohol zich houden aan de maatregelen.

“Een verantwoorde omgang met de corona maatregelengaat hand in hand met de veiligheid van ons allemaal”, zegt schepen van zorg en welzijn Bieke Verlinden. “We willen vermijden dat klanten met een glaasje teveel op, zich niet meer houden aan de anderhalve meter of andere maatregelen, of dingen doen die het gevaar op besmetting opnieuw vergroten. En daarmee de zo welgekomen versoepeling van de coronamaatregelen weer in het gedrang kunnen brengen”, zegt Bieke Verlinden. “Daarom is verantwoord omgaan met en schenken van alcohol essenteel binnen in de relancestrategie van de horeca en het verenigingsleven.”

Innovatieve methodieken

De deelnemers aan de campagne worden ondergedompeld in hoe op een veilige manier, om te gaan met mogelijk alcoholmisbruik in hun zaak. Ze krijgen levensechte situaties voorgeschoteld via een hoogtechnologisch belevingsparcours dat ze doorlopen onder begeleiding van een trainer. Die geeft niet alleen tekst en uitleg maar geeft ook tips en tricks mee over hoe om te gaan met dronken klanten, preventief in te grijpen, het leren herkennen van de verschillende soorten drinkmotieven, het leren ‘lezen’ van de verschillende stadia van alcoholintoxicatie, enzovoort. Daarnaast is er aandacht voor het belang van alternatieven zoals alcoholvrije bieren of verfrissende mocktails.