Blijf in uw kot: beweegtips voor binnen en buiten

Geen training bij je sportclub meer, geen sportactiviteiten waarvoor je kan inschrijven, geen fitness meer waar je al je energie kwijt kan. Wij gingen voor jou op zoek naar alternatieven om je conditie en kracht op peil te houden.

Tips om te sporten in openlucht

Hele dagen binnen zitten is niet goed voor je fysieke en psychische gezondheid. Trek daarom af en toe eens naar buiten voor een gezonde portie beweging. Het zal je lichaam én geest veel deugd doen! Let op: het is niet de bedoeling dat je de auto gebruikt om ergens te gaan sporten. Je mag enkel sporten in de buurt van je woonplaats.

  • Strek de benen en maak een ontspannende wandeling. Toerisme Vlaams-Brabant heeft voor jou 10 wandelingen uitgestippeld, al kan je natuurlijk ook zelf op ontdekking gaan.
  • Mag het er wat sneller aan toe gaan? Trek je loopschoenen aan voor en fysieke training in Heverleebos, Meerdaalwoud, provinciedomein Kessel-Lo, langs de Vaart of op de Finse piste in park Heuvelhof.
  • Wil je tijdens het lopen een beetje cultuur opsnuiven? Download de Runnin’City app en (her)ontdek Leuven en haar pareltjes.
  • Toch liever wat extra oefeningen in plaats van een hapje cultuur tussendoor? Dan is er de fit-o-city. Dit stadsparcours koppelt een looptraining aan verschillende kracht-, stabiliteits- en lenigheidsoefeningen. Je kan kiezen tussen een korte (3,3 km), middellange (5,5 km) of een lange route (6,7 km).
  • Ook met de fiets kan je erop uit trekken en genieten van de prachtige Leuvense omgeving. Vlaanderen fietsland wijst je de weg!
  • Verplaats je je liever op kleinere wieltjes? Haal je rolschaatsen of skates boven voor een energieke skeelertocht.

Bijf je toch liever thuis?

Blijf je liever thuis voor een goede workout? Je kan met huis-, tuin- en keukengerei al heel wat toffe beweegoefeningen in elkaar steken. Gebruik bijvoorbeeld drankflessen of diepvriesproducten als gewichten om je oefeningen mee uit te voeren.

  • Zit je thuis met de kids en zoek je inspiratie om samen met hen te bewegen? Stroom Leuven post geregeld een filmpje met eenvoudige oefeningen voor jong én oud.
  • Dankzij de Core-ona Quarantrainingen van Fitter en Fitter blijf je topfit! Schrijf je gratis in voor een online bootcamp iedere avond en werk je in de living, speelkamer of slaapkamer nat in het zweet.
  • Een bekende uitdaging is de Bring Sally Up-challenge: een liedje lang push-ups, sit-ups of squats uitvoeren. Nu we een tijdje moeten binnen blijven, is dit het ideale moment om ermee te starten. Houd je het in het begin maar even vol? Helemaal niet erg! Doe de challenge dagelijks n je zal snel vooruitgang boeken. Bekijk voor je begint eerst deze video zodat je helemaal mee bent met het concept.
  • Alleen is maar alleen. Zoek een workout-buddy om samen iedere dag te bewegen. Spreek een vast moment af om via videochat samen actief te zijn. Motivatie doet veel!
  • Als je lange tijd binnen zit, kunnen er zich al eens stressmomenten voordoen. Yoga kan je helpen om je geest en lichaam soepel te houden. Evy Gruyaert begeleidt je in 10 video’s om van start te gaan.
  • Heb je een tuin? Tover deze dan om in en sportterrein en organiseer je eigen gezinstornooi. Een voetbal-, tennis-, badminton- of trefbalveldje is snel aangelegd. Wees inventief met het materiaal dat je nodig hebt om het terrein te maken. Een waslijn of touw kan bijvoorbeeld al gebruikt worden als net.

Hou voldoende afstand

Ga je met onze tips aan de slag? Houd dan steeds rekening met de geldende maatregels. Ga individueel wandelen, lopen, fietsen, … of beperk je tot gezinsleden of één vriend(in) om mee te gaan. Laat op elk moment minimaal 1,5 meter afstand tussen elkaar.