7 tips om te sporten op warme dagen

In de zomer kan de temperatuur hoge toppen scheren. Wil je ondanks de hitte toch blijven sporten? Wij geven enkele tips mee om je lichaam zo goed mogelijk voor te bereiden op de inspanning en de warmte.

Tip 1: volg de weersvoorspellingen

Kijk vooraleer je gaat sporten eerst de weersvoorspellingen even na. Soms kan de buitentemperatuur snel dalen, waardoor het beter is om iets later te gaan sporten.

Tip 2: denk na over wanneer en waar je gaat sporten

Vermijd om te gaan sporten op de warmste momenten van de dag. Idealiter ga je ’s ochtends vroeg of ’s avonds na 21 uur, zodat de weersomstandigheden wat beter zijn. Kies ook voor de juiste ondergrond. Op straat gaan lopen is bijvoorbeeld een stuk warmer dan in het bos of op een Finse piste.

Tip 3: smeer je lichaam goed in

Ga je toch in de zon lopen? Smeer je lichaam dan voldoende in met zonnecrème zodat je niet verbrand.

Tip 4: draag aangepaste kledij

Kleed je niet te warm aan als je gaat sporten in warm weer. Kies voor een short en een lichte t-shirt.

Tip 5: drink voldoende!

Door de warmte verlies je snel veel vocht. Het is dus zeer belangrijk dat je voldoende drinkt, zowel voor, tijdens als na het sporten. Drink veel water en wissel dit tijdens het sporten af met een sportdrank.

Tip 6: pas je tempo aan

Beperk je inspanning. Sport niet te lang aan één stuk, maar bouw liever meerdere korte trainingen in. Pas ook je tempo aan aan de weersomstandigheden zodat je niet te diep in het rood gaat.

Tip 7: luister naar je lichaam

Push jezelf niet over de grens. Luister naar je lichaam en stop op tijd. Ben je toch over de grens gegaan? Aarzel dan zeker niet om de hulpdiensten te contacteren.