Aantal Blue-bikes in de stad wordt verdubbeld

Straks kun je niet alleen in het station terecht voor een Blue-bike, maar ook in de fietsenparking aan de Kop van Kessel-Lo en in het station van Heverlee. “Via dergelijke duurzame mobiliteitsoplossingen als het deelfietsensysteem investeert de stad Leuven volop in bereikbaarheid”, zegt schepen van ruimtelijke ordening Carl Devlies.

Voldoende bewegen is belangrijk. Om meer mensen aan het bewegen te krijgen, meer bepaald met de fiets, maakte Stad Leuven vorig jaar werk van een lijvig fietsbeleidsplan met 80 concrete acties. Eén van de speerpunten uit dat plan is de fiets efficiënt en gebruiksvriendelijk inzetten als voor- en natransport om de bereikbaarheid van de stad te verzekeren. Daarom investeert de stad stevig in een gedeeld fietsaanbod op de belangrijkste knooppunten van het openbaar vervoer. Een uitbreiding van het bestaande aanbod Blue-bikes drong zich op.

Ondersteuning stad

De stad Leuven en Blue-bike werken sinds enkele jaren samen via de derdebetalersregeling. Dat wil zeggen dat voor elke euro die de gemeente bijdraagt per Blue-bike rit, de Vlaamse Overheid ook een euro bijlegt. Zo betaalt de gebruiker slechts 1,15 euro voor de eerste 24 uur per rit. Groot voordeel: geen gesleur met (plooi)fietsen op de trein en altijd perfect onderhouden materiaal. “Dit principe slaat duidelijk aan. In januari 2015 werden er in Leuven 367 exemplaren ontleend, in mei 2018 maar liefst 1.633 exemplaren (zie grafiek in bijlage)”, aldus Devlies.

Méér blauw

De bestaande locatie aan het station van Leuven (zijde Tiensevest) heeft al 20 extra Blue-bikes ter beschikking. Aan de zijde van Kessel-Lo worden begin januari 32 Blue-bikes voorzien en later op het jaar worden er aan het station van Heverlee 8 Blue-bikes geplaatst. In totaal krijgt Leuven er dus 60 Blue-bikes bij, bovenop de reeds aanwezige 63 fietsen.